Virker-det.nu

– værktøjskasse til evaluering og dokumentation i folkeoplysningen.

Dokumentation og evaluering er vigtigt - også i folkeoplysningen. Først og fremmest for at vi selv kan blive klogere på og bedre til det man gør, men også for at forklare og legitimere det folkeoplysende arbejde over for omverden.

Virker-det.nu er et forsøg på at understøtte brugen af metoden virkningsevaluering i folkeoplysningen - som et bud på en evalueringstilgang, der både er relevant set ”indefra” folkeoplysningen og troværdig, set ”udefra”.

Samtidig er virker-det.nu tænkt som en hjælp til at gøre det nemmere, hurtigere og billigere at dokumentere og evaluere.
Det er et sæt af evaluerings- og dokumentationsværktøjer.

Virker-det.nu er et fundament for løbende evaluering og/eller evalueringsprojekter, der kobler en kvalitativ/læringsteoretisk tilgang med virkningsevaluering. Det kan bruges i mange forskellige folkeoplysende sammenhænge og på mange forskellige niveauer.

I værktøjskassen findes desuden dokNet.dk der er et lille fleksibelt dokumentationsredskab – se box.

Bemærk: Dette er en beta-version – Virker-det.nu kan bruges men er stadig under udvikling, og vi modtager meget gerne kommentarer og forslag til forbedringer. Send en mail til foreningen@daghojskoler.dk

Virker-det.nu er udviklet af Daghøjskoleforeningen i samarbejde med AOF Danmark og Foreningen af Folkehøjskoler samt Thomas Bredgaard, ForskningsCenter for Evaluering, FCE, ved Aalborg Universitet,  Steen Elsborg, Læringsdrevet Innovation, LDI og Steen Høyrup Pedersen, Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Århus Universitet

Virker-det.nu er udviklet med støtte fra Dansk Folkeoplysnings Samråds udviklingspuljer.